Veel gestelde vragen naar aanleiding van Nieuwsbrief #5

Veel gestelde vragen naar aanleiding van Nieuwsbrief #5

Waarom krijg ik geen 100 euro korting op mijn energierekening?
Dat heeft twee redenen. De formule van Uitonsdak is dat leden korting krijgen op de energiebelasting. Door de hoge energieprijzen besloot de overheid om deze energiebelasting te verlagen. In ieder geval tot eind 2022. Hierdoor krijgt iedereen deze korting. Hiernaast is er in 2022 uitloop van de verwachte planning door tegenvallers tijdens het onderzoek en de uitvoering. Als laatst zijn er in sommige gebieden minder zonnepanelen geplaatst doordat sommige daken toch niet geschikt blijken.

Waarom blijken daken nu niet geschikt te zijn? Hadden we dat niet eerder kunnen weten?
Alle daken volledig van tevoren onderzoeken is erg duur en duurt erg lang. Ook zijn er in de tussentijd regels strenger geworden. Daarom zijn er daken waar eerst wel zonnepanelen op mochten en waar nu minder of zelfs geen zonnepanelen geplaatst mogen worden. Dit kan bijvoorbeeld liggen aan de dakbedekking, de isolatie, de waterafvoer, andere constructie van het gebouw in het echt vergeleken met tekeningen, brandscheidingen en obstakels op het dak zoals lichtkoepels waar verder vandaan geplaatst moet worden. Deze veiligheid gaat ten koste van de opwek, maar is natuurlijk van groot belang.

Hoeveel zonnepanelen zijn er in mijn postcodegebied?

  • Omgeving Oosterhout: 1400
  • Omgeving Raamsdonksveer: 250 (dit zorgt voor ongeveer 45% van de verwachte opwek voor een lid uit dit postcodegebied)
  • Omgeving Rucphen: 325
  • Omgeving Zundert: 250
  • Omgeving Fijnaart: 450
  • Omgeving Hoeven: 350 (dit zorgt voor ongeveer 50% van de verwachte opwek voor een lid uit dit postcodegebied)

Waarom plaatst Uitonsdak geen extra zonnepanelen?
Het kan zijn dat Woonkwartier of Thuisvester nieuwe of andere daken aanwijst waarop zonnepanelen gelegd kunnen worden. Helaas is zorgvuldig onderzoek nodig en dit kost veel tijd. Over hoe kansrijk het is dat er nieuwe daken worden toegevoegd is nu niets bekend.

Waarom duurt het zo lang voordat alle panelen liggen?
Om zonnepanelen te kunnen leggen, moet een dak voldoen aan allerlei technische en veiligheidseisen. Het onderzoeken en in orde maken van de daken nam meer tijd in beslag. Ook is er sprake van leveringsproblemen bij de installateurs en de netbeheerder Enexis waardoor zonnepanelen niet tijdig worden aangesloten.

Wanneer zijn deze locaties wel klaar? 
Op dit moment is het zo dat op bijna alle locaties de zonnepanelen al liggen, alleen moet de netbeheerder de installatie nog aansluiten. Hierover zijn we in constant overleg met de netbeheerder. We houden de planning bij op deze pagina.

Hoe kan ik zien wat de zonnepanelen opgewekt hebben?
Dit kan in de app ‘Voorstroom’. Omdat de opwek per postcodegebied nu zo verschillend is, hebben we de leden nog geen uitnodigingen verstuurd om zo verwarring te voorkomen. We willen alsnog leden gaan uitnodigen voor de app wanneer we er goede uitleg bij kunnen geven. Dit zijn we de komende maanden van plan.

Waarom kunnen jullie dit jaar compenseren en volgend jaar misschien niet?
Compensatie die we kunnen doen is vooral afhankelijk van de verkoopprijs van de opgewekte zonnestroom. Deze prijs is nu hoog, maar we kunnen die niet voorspellen voor de komende jaren. Ook weten we niet of de wet- en regelgeving (weer) verandert. Daarom doen we geen beloften voor volgend jaar of de jaren erna.

Waarom zou ik mijn lidmaatschap opzeggen?
We verwachten nog steeds dat ondanks de tegenvallers het voordeel dit jaar toch meer wordt dan de eenmalige inleg van 15 euro. Het voordeel dat u ontvangt de komende jaren kunt u daarbij optellen. U schiet er dus niet bij in als u lid blijft. Wel zijn de verwachtingen niet waargemaakt. Dit is mogelijk een reden om geen lid te blijven. In dat geval kunt u tot 30 september 2022 opzeggen.

Kunnen andere huurders zich nog aanmelden?
Op dit moment kunt u zich niet aanmelden als lid van Uitonsdak. De huurders die op de wachtlijst staan ontvingen hierover in juli 2022 een mail.

Kan ik me afmelden als lid van Uitonsdak?
Ja, u kunt zich afmelden als lid van Uitonsdak. U krijgt dan uw inleg terug. Let op: u ontvangt dan geen voordeel meer. Om op te zeggen kunt u een mail sturen naar [email protected] of het klantadviescentrum bellen via 088 55 35 134.

Wat is op dit moment de verwachte opbrengst van mijn zonnepanelen?
We hebben uitgesproken dat we proberen om dit jaar alle leden op zijn minst evenveel voordeel te geven. Op 11 april hebben we al laten weten in dit bericht dat we verwachten dat u ongeveer €20 voordeel ontvangt. Voor postcodegebied Oosterhout verwachten we dat dit nog steeds ongeveer €15 tot €20 zal zijn, dus we zullen de andere leden dan ook minstens tot dit bedrag proberen te compenseren. Dit lijkt op dit moment mogelijk.