Wat is op dit moment de verwachte opbrengst van mijn zonnepanelen?
We hebben uitgesproken dat we proberen om dit jaar alle leden evenveel voordeel te geven. Op 11 april hebben we al laten weten in dit bericht dat we verwachten dat u ongeveer €20 voordeel ontvangt. Voor postcodegebied Oosterhout verwachten we dat dit nog steeds ongeveer €15 tot €20 zal zijn, dus we zullen de andere leden dan ook minstens tot dit bedrag proberen te compenseren. Het ziet ernaar uit dat we dit gaan halen.
Kan ik me afmelden als lid van Uitonsdak?
Ja, u kunt zich afmelden als lid van Uitonsdak. Let op: u ontvangt dan ook geen voordeel meer. Opzeggen kan alleen schriftelijk per post of per email. Vermeld daarbij uw naam, adres en emailadres. U kunt u een mail sturen naar [email protected]
Waarom dit jaar compenseren en volgend jaar misschien niet?
Compensatie die we kunnen doen is vooral afhankelijk van de verkoopprijs van de opgewekte zonnestroom. Deze prijs is nu hoog, maar we kunnen die niet voorspellen voor de komende jaren. Ook weten we niet of de wet- en regelgeving (weer) verandert. Daarom doen we geen beloften voor volgend jaar of de jaren erna.
Kunnen andere huurders zich nog aanmelden?
Op dit moment kunt u zich niet aanmelden als lid van Uitonsdak. De huurders die op de wachtlijst staan ontvingen hierover in juli 2022 een mail.
Waarom zou ik mijn lidmaatschap opzeggen?
We verwachten nog steeds dat het voordeel dit jaar toch meer wordt dan de eenmalige inleg van 15 euro, ondanks de tegenvallers. Het voordeel dat u ontvangt de komende jaren kunt u daarbij optellen. U schiet er dus niet bij in als u lid blijft. Wel zijn de verwachtingen niet waargemaakt. Dit is mogelijk een reden voor u om geen lid te blijven. Als u dit wenst, kunt u tot 30 september 2022 opzeggen.
Hoe kan ik zien wat de zonnepanelen opgewekt hebben?
Dit kan in de app ‘Voorstroom’. Omdat de opwek per postcodegebied nu zo verschillend is, hebben we de leden nog geen uitnodigingen verstuurd om zo verwarring te voorkomen. We willen alsnog leden gaan uitnodigen voor de app wanneer we er goede uitleg bij kunnen geven. Dit zijn we de komende maanden van plan.
Wanneer zijn deze locaties wel klaar?
Op dit moment is het zo dat op bijna alle locaties de zonnepanelen al liggen, alleen moet de netbeheerder de installatie nog aansluiten. Hierover zijn we in constant overleg met de netbeheerder. Klik hier voor de planning.
Waarom duurt het zo lang voordat alle panelen liggen?
Om zonnepanelen te kunnen leggen, moet een dak voldoen aan allerlei technische en veiligheidseisen. Het onderzoeken en in orde maken van de daken nam meer tijd in beslag. Ook is er sprake van leveringsproblemen bij de installateurs en de netbeheerder Enexis, waardoor zonnepanelen niet tijdig worden aangesloten.
Waarom plaatst Uitonsdak geen extra zonnepanelen?
Het kan zijn dat Woonkwartier of Thuisvester nieuwe of andere daken aanwijst waarop zonnepanelen gelegd kunnen worden. Helaas is zorgvuldig onderzoek nodig en dit kost veel tijd. Over hoe kansrijk het is dat er nieuwe daken worden toegevoegd is nu niets bekend, maar wij houden u op de hoogte op onze nieuwspagina.
Hoeveel zonnepanelen zijn er in mijn postcodegebied?
Ik woon in de omgeving van:
- Oosterhout: 1400
- Raamsdonksveer: 250 (dit zorgt voor ongeveer 45% van de verwachte opwek voor een lid uit dit postcodegebied)
- Rucphen: 325
- Zundert: 250
- Fijnaart: 450
- Hoeven: 350 (dit zorgt voor ongeveer 50% van de verwachte opwek voor een lid uit dit postcodegebied)
Waarom blijken sommige daken nu niet geschikt te zijn? Hadden we dat niet eerder kunnen weten?
Alle daken volledig van tevoren onderzoeken is duur en duurt erg lang. Ook zijn er in de tussentijd regels strenger geworden. Daarom zijn er daken waar eerst wel zonnepanelen op mochten en waar nu minder, of zelfs geen zonnepanelen geplaatst mogen worden. Dit kan bijvoorbeeld liggen aan de dakbedekking, de isolatie, de waterafvoer, andere constructie van het gebouw in het echt vergeleken met tekeningen, brandscheidingen en obstakels op het dak zoals lichtkoepels waar verder vandaan geplaatst moet worden. In het belang van de veiligheid vallen daken dan toch nog af. En helaas gaat dit dan ten koste opwek, maar woonveiligheid gaat voor alles.
Waarom krijg ik geen 100 euro korting op mijn energierekening?
Er zijn drie redenen waarom de 100 euro korting niet wordt gehaald. De formule van Uitonsdak is dat leden korting krijgen op de energiebelasting. Door de hoge energieprijzen besloot de overheid om deze energiebelasting te verlagen. In ieder geval tot eind 2022. Hierdoor heel Nederland dat voordeel. ook is er in 2022 uitloop van de verwachte planning door tegenvallers tijdens het onderzoek en de uitvoering. Als laatste zijn er in sommige gebieden minder zonnepanelen geplaatst doordat daar een aantal daken toch niet geschikt waren.
Hoeveel panelen worden er gelegd?
Als het project gereed is, hebben we in totaal 4135 zonnepanelen gelegd verdeeld over 23 daken. Elk paneel heeft een vermogen van 455 Wp. Met z’n allen onze panelen jaarlijks dan zo’n 1 miljoen kWh op, ongeveer gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 400 huishoudens. Dit is een besparing van zo’n 500 ton CO2.
Op ons dak komen geen panelen, hoe krijg ik dan toch voordeel?
Dankzij de regeling verlaagd tarief, hoeft u zelf geen panelen op het dak te hebben om voordeel te krijgen uit onze zonnestroom. Om gebruik te kunnen maken van de regeling moet u wél in de buurt van de locatie wonen waar onze zonnepanelen liggen. We verdelen het voordeel afkomstig uit de zonnestroom van de verschillende daken onder onze leden. Zo krijgt u tóch voordeel, terwijl u zelf geen panelen op het dak hebt. Lees ook: op welke daken gaan ze zonnepanelen leggen?
Wachtlijst
U hebt zich aangemeld, maar bent op een wachtlijst geplaatst. Helaas! Dat betekent dat er geen vrije panelen meer zijn. Zodra er weer zonnepanelen vrij komen krijgt u van ons bericht. Zolang u op de wachtlijst staat hoeft u ook geen lidmaatschapsgeld te betalen.
Verandert er iets in mijn woning of meterkast?
Nee, er verandert niets aan uw huisaansluiting en we hoeven ook uw woning niet in.
Ik heb geen energierekening
Het kan zijn dat u uw elektriciteit, gas en/of warmte betaalt via de servicekosten als totaalpakket. In dat geval hebt u geen eigen aansluiting en ook geen eigen energierekening. Jammer genoeg kunt u dan niet meedoen.
Hoe kan ik mijn lidmaatschap handmatig betalen?
Kies op de betaalpagina voor ‘Overboeking’. In het volgende scherm krijgt u de betaalgegevens met betalingskenmerk te zien. Met deze gegevens is handmatig betalen via een acceptgiro of via uw bank mogelijk. Bij gebruik van deze gegevens en dit kenmerk wordt uw betaling op de juiste manier verwerkt en uw inschrijving bevestigd. Lukt het niet om op de betaalpagina te komen? Wellicht kan een familielid of buur u helpen met het inschrijven op de website. Of laat u terugbellen via Bel Mij.
Aanmelden lukt niet
Als u zich probeert aan te melden is het belangrijk dat u alle cookies en plugins accepteert. In sommige browsers worden onderdelen van webpagina’s uit voorzorg niet getoond.
Onder Instellingen, Privacy en Beveiliging vindt u de cookie-instellingen van Chrome (drie verticale puntjes rechts in de hoek). Door de cookies in te schakelen kunt u de aanmeld-pagina goed zien. Vervolgens ververst u deze pagina en dan zou alles moeten werken. Stuur ons een bericht, als het nog steeds niet lukt.
Ik heb mijn lidmaatschap betaald. Hoe gaat het nu verder?
U ontvangt een email met als onderwerp: uw inschrijving voor Uitonsdak. Deze bevestiging van uw inschrijving komt uit onze ledenadministratie. Voor deze administratie maakt Uitonsdak gebruik van het bedrijf Voorstroom. Na uw inschrijving ontvangt u van ons een ledenovereenkomst op uw naam voor uw eigen administratie. Als de panelen bij u in de buurt zijn aangesloten en stroom opwekken, kunt u de opbrengst volgen in de app van Voorstroom.
Welke regeling is van toepassing?
Om alle leden van Uitonsdak mee te laten profiteren van de zonnestroom, maken we gebruik van de Regeling Verlaagd Tarief. Deze wordt ook wel de Postcode-roos-regeling genoemd. Dit is een fiscale regeling. Meer informatie kunt u vinden op de site van Hier Opgewekt.
Hoe ontvang ik de korting ?
De korting op de energiebelasting wordt 1 keer per jaar verrekend door uw energieleverancier. Meestal gebeurt dit bij het opmaken van de jaarnota. Het kan zijn dat u het (credit) bedrag van de korting krijgt teruggestort op uw bankrekening. Soms verrekent de energieleverancier de korting met het volgende termijnbedrag. De manier van teruggave is afhankelijk van welke energieleverancier u hebt.
Aangemeld, maar geen bevestiging ontvangen?
Kijk even in uw “spam”, reclame of ongewenste e-mail. Het kan zijn dat de bevestiging daarin is gezet. De email is afkomstig van: [email protected]
Waarom heb ik geen brief ontvangen?
Bewoners van bijvoorbeeld eengezinswoningen kunnen zelf zonnepanelen (laten) plaatsen. Bewoners van flatgebouwen hebben deze mogelijkheid niet. Daarom krijgen eerst flatbewoners de mogelijkheid om lid te worden en zo ook mee te doen aan de opwek van schone energie. Voorwaarde is wel dat zij in de buurt van de zonnepanelen wonen. Het kan zijn dat u daarom geen brief hebt ontvangen.
Wat kost de app?
De app is gratis en is te downloaden via de Appstore of Google Playstore. Een uitnodiging om hem te downloaden wordt verstuurd zodra de zonnepanelen bij u in de buurt zijn aangesloten en hun werk doen. U kunt daarop direct zien wat het lidmaatschap u oplevert.
Mijn energieleverancier staat niet in de lijst
Meld u tóch aan!
Als uw energieleverancier niet in de lijst met deelnemende energieleveranciers staat, raden wij u aan om u tóch aan te melden. Het kan zijn dat uw energieleverancier zich (nog) niet heeft uitgesproken over deelname. Het kan ook een nieuwkomer zijn en nog niet aan de lijst zijn toegevoegd. In alle gevallen reden om wel aan te melden. Mocht uw energieleverancier echt niet meedoen, overweeg dan een overstap.
Vanaf wanneer krijg ik korting?
De korting gaat lopen zodra de zonnepanelen in uw buurt op het dak liggen en zijn aangesloten op het net. Het gehele project heeft een looptijd van maximaal 1,5 jaar vanaf maart 2021. Het kan dus zijn dat uw korting pas in 2022 gaat gelden. Wegens omstandigheden en wijzigingen in de planning is de oplevering van alle 23 installaties naar achteren geschoven. Het doel is om alle installaties voor de bouwvak van 2022 aangesloten te krijgen. De korting gaat dus wat later in dan gepland. Via onze nieuwspagina houden we u op de hoogte over de voortgang.
Wie betaalt voor het onderhoud van de zonnepanelen?
De installatie, de garanties en alle bijkomende kosten voor het onderhoud van de zonnepanelen worden betaald uit de opbrengst van de zonnepanelen. Als lid betaalt u éénmalig €15,00. Er worden verder GEEN extra kosten in rekening gebracht omdat u deelnemer (lid) bent.
Hoe werkt de app?
Zodra de zonnepanelen installatie bij u in de buurt is aangesloten, krijgt u een uitnodiging om gebruik te maken van de gratis app van Voorstroom. In deze app kunt u zien hoeveel “uw” zonnepanelen opwekken en wat het voordeel is. Als u lid bent van Uitonsdak, dan krijgt u een inlogcode om gebruik te maken van deze app.
Hoe lang duurt mijn voordeel?
De regeling waardoor u voordeel krijgt op uw energierekening heeft een looptijd van 15 jaar. Het voornemen was om deze regeling in te laten gaan vanaf 26 maart 2022. Het moment waarop ook de opstal van de daken is ingegaan. Helaas besloot de overheid in 2021 om deze regeling stop te zetten. Om toch deel te kunnen nemen aan deze regeling moesten we deze noodgedwongen laten ingaan op 1 april 2021. Het voordeel hiervan loopt tot 1 april 2036.
Het is goed om te weten dat de Zonnecoöperatie Uitonsdak de daken van de woningcorporaties dus langer in bruikleen heeft: tot 26 maart 2037. Is er in het jaar 2037 voldoende inkomsten van de stroomverkoop, dan kan dit ook ten goede komen aan de leden. In dat geval heeft u ruim 14,5 jaar voordeel. U ontvangt het voordeel ook als u verhuist naar een andere woning van Thuisvester of van Woonkwartier. Voorwaarde is dat de nieuwe woning binnen hetzelfde postcode gebied ligt.
Is Uitonsdak een energieleverancier?
Nee, u kunt bij ons geen energie afnemen. We zijn geen energieleverancier. Uitonsdak is een vereniging met zonnepanelen waar u lid van kunt worden. Als u lid bent, heeft u recht op een korting op de energiebelasting. Die korting krijgt u terug van uw energieleverancier.
Waarom is het voordeel elk jaar anders?
Het voordeel dat u elk jaar krijgt is afhankelijk van de hoogte van de energiebelasting en hoe vaak de zon schijnt. Anders gezegd: hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt.
Waar kan ik een ledenovereenkomst vinden?
Een blanco ledenovereenkomst kunt u hier vinden. Deze ontvangt u op naam als u lid bent van Uitonsdak en u hebt uw lidmaatschap betaald.
Wat gebeurt er met mijn lidmaatschap als ik verhuis?
Verhuist u binnen hetzelfde gebouw, dan blijft u gewoon lid. Verhuist u naar een andere flat in dezelfde 4 cijferige postcode en behoudt u dezelfde verhuurder, dan blijft u ook gewoon lid. Gaat u daarbuiten wonen, dan bent u geen lid meer. Geef in ieder geval wel uw verhuizing door op onze contactpagina.
Ik wil mij aanmelden, maar ben mijn code kwijt
De brief met daarin uw unieke is zoek. Stuur ons een bericht.
Wie zijn de deelnemende energieleveranciers?
De energieleveranciers zijn niet verplicht mee te doen aan de regeling. Als u een energieleverancier hebt die niet mee doet aan de regeling, raden wij u aan om over te stappen naar eentje die dit wel doet.
Naar de lijst met deelnemende energieleveranciers? Klik hier.
Hoe kan ik deelnemen aan zonnecoöperatie Uitonsdak?
U kunt deelnemen door u in te schrijven op de pagina: aanmelden.