Wachtlijst
U hebt zich aangemeld, maar bent op een wachtlijst geplaatst. Helaas! Dat betekent dat er geen vrije panelen meer zijn. Zodra er weer zonnepanelen vrij komen krijgt u van ons bericht. Zolang u op de wachtlijst staat hoeft u ook geen lidmaatschapsgeld te betalen.
Verandert er iets in mijn woning of meterkast?
Nee, er verandert niets aan uw huisaansluiting en we hoeven ook uw woning niet in.
Ik heb geen energierekening
Het kan zijn dat u uw elektriciteit, gas en/of warmte betaalt via de servicekosten als totaalpakket. In dat geval hebt u geen eigen aansluiting en ook geen eigen energierekening. Jammer genoeg kunt u dan niet meedoen.
Ik heb mijn lidmaatschap betaald. Hoe gaat het nu verder?
U ontvangt een email met als onderwerp: uw inschrijving voor Uitonsdak. Deze bevestiging van uw inschrijving komt uit onze ledenadministratie. Voor deze administratie maakt Uitonsdak gebruik van het bedrijf Voorstroom. Na uw inschrijving ontvangt u van ons een ledenovereenkomst op uw naam voor uw eigen administratie. Als de panelen bij u in de buurt zijn aangesloten en stroom opwekken, kunt u de opbrengst volgen in de app van Voorstroom.
Welke regeling is van toepassing?
Om alle leden van Uitonsdak mee te laten profiteren van de zonnestroom, maken we gebruik van de Regeling Verlaagd Tarief. Deze wordt ook wel de Postcode-roos-regeling genoemd. Dit is een fiscale regeling. Meer informatie kunt u vinden op de site van Hier Opgewekt.
Hoe ontvang ik de korting ?
De korting op de energiebelasting wordt 1 keer per jaar verrekend door uw energieleverancier. Meestal gebeurt dit bij het opmaken van de jaarnota. Het kan zijn dat u het (credit) bedrag van de korting krijgt teruggestort op uw bankrekening. Soms verrekent de energieleverancier de korting met het volgende termijnbedrag. De manier van teruggave is afhankelijk van welke energieleverancier u hebt.
Aangemeld, maar geen bevestiging ontvangen?
Kijk even in uw “spam”, reclame of ongewenste e-mail. Het kan zijn dat de bevestiging daarin is gezet. De email is afkomstig van: [email protected]
Waarom heb ik geen brief ontvangen?
Bewoners van bijvoorbeeld eengezinswoningen kunnen zelf zonnepanelen (laten) plaatsen. Bewoners van flatgebouwen hebben deze mogelijkheid niet. Daarom krijgen eerst flatbewoners de mogelijkheid om lid te worden en zo ook mee te doen aan de opwek van schone energie. Voorwaarde is wel dat zij in de buurt van de zonnepanelen wonen. Het kan zijn dat u daarom geen brief hebt ontvangen.
Wat kost de app?
De app is gratis en is te downloaden via de Appstore of Google Playstore. Een uitnodiging om hem te downloaden wordt verstuurd zodra de zonnepanelen bij u in de buurt zijn aangesloten en hun werk doen. U kunt daarop direct zien wat het lidmaatschap u oplevert.
Mijn energieleverancier staat niet in de lijst
Meld u tóch aan!
Als uw energieleverancier niet in de lijst met deelnemende energieleveranciers staat, raden wij u aan om u tóch aan te melden. Het kan zijn dat uw energieleverancier zich (nog) niet heeft uitgesproken over deelname. Het kan ook een nieuwkomer zijn en nog niet aan de lijst zijn toegevoegd. In alle gevallen reden om wel aan te melden. Mocht uw energieleverancier echt niet meedoen, overweeg dan een overstap.
Vanaf wanneer krijg ik korting?
De korting gaat lopen zodra de zonnepanelen in uw buurt op het dak liggen en zijn aangesloten. Het gehele project heeft een looptijd van maximaal 1,5 jaar vanaf maart 2021. Het kan dus zijn dat uw korting vanaf januari 2022 gaat gelden. Voor de meeste leden zal de korting nog dit jaar gaan lopen. Via onze nieuwspagina houden we u op de hoogte over de voortgang.
Wie betaalt voor het onderhoud van de zonnepanelen?
De installatie, de garanties en alle bijkomende kosten voor het onderhoud van de zonnepanelen worden betaald uit de opbrengst van de zonnepanelen. Als lid betaalt u éénmalig €15,00. Er worden verder GEEN extra kosten in rekening gebracht omdat u deelnemer (lid) bent.
Hoe werkt de app?
Zodra de zonnepanelen installatie bij u in de buurt is aangesloten, krijgt u een uitnodiging om gebruik te maken van de gratis app van Voorstroom. In deze app kunt u zien hoeveel “uw” zonnepanelen opwekken en wat het voordeel is. Als u lid bent van Uitonsdak, dan krijgt u een inlogcode om gebruik te maken van deze app.
Hoe lang duurt mijn voordeel?
Deze regeling duurt 15 jaar. Zolang u in uw huidige woning blijft wonen, hebt u tot 2036 jaarlijks een korting op uw energierekening. De hoogte kan wel verschillen per jaar.
Is Uitonsdak een energieleverancier?
Nee, u kunt bij ons geen energie afnemen. We zijn geen energieleverancier. Uitonsdak is een vereniging met zonnepanelen waar u lid van kunt worden. Als u lid bent, heeft u recht op een korting op de energiebelasting. Die korting krijgt u terug van uw energieleverancier.
Waarom is het voordeel elk jaar anders?
Het voordeel dat u elk jaar krijgt is afhankelijk van de hoogte van de energiebelasting en hoe vaak de zon schijnt. Anders gezegd: hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt.
Waar kan ik een ledenovereenkomst vinden?
Een blanco ledenovereenkomst kunt u hier vinden. Deze ontvangt u op naam als u lid bent van Uitonsdak en u hebt uw lidmaatschap betaald.
Wat gebeurt er met mijn lidmaatschap als ik verhuis?
Verhuist u binnen hetzelfde gebouw, dan blijft gewoon lid. Verhuist u naar een andere flat in dezelfde 4 cijferige postcode en behoudt u dezelfde verhuurder, dan blijft u ook gewoon lid. Gaat u daarbuiten wonen, dan bent u geen lid meer.
Wie zijn de deelnemende energieleveranciers?
De energieleveranciers zijn niet verplicht mee te doen aan de regeling. Als u een energieleverancier hebt die niet mee doet aan de regeling, raden wij u aan om over te stappen naar eentje die dit wel doet.
Naar de lijst met deelnemende energieleveranciers? Klik hier.
Hoe kan ik deelnemen aan zonnecoöperatie Uitonsdak?
U kunt deelnemen door u in te schrijven op de pagina: aanmelden.