Voor huurders van Thuisvester en Woonkwartier
Zonnepanelen op daken van gebouwen

Veelgestelde vragen

Staat uw vraag er niet bij?

Neem contact met ons op via onderstaande knop.

Contact

Aanmelden

  • Ik wil meedoen, maar mijn postcode staat er niet tussen?

    Je postcode valt op dit moment niet binnen de geselecteerde postcodegebieden.

    De leden van de coöperatie moeten wonen of gevestigd zijn binnen een bepaald postcodegebied, de zogenaamde postcoderoos. De postcode waarin jouw installatie zich bevindt en de aangrenzende postcodes behoren tot deze postcoderoos.

  • Hoe kan ik mijn lidmaatschap handmatig betalen?

    Kies op de betaalpagina voor ‘Overboeking’. In het volgende scherm krijg je de betaalgegevens met betalingskenmerk te zien. Met deze gegevens is handmatig betalen via een acceptgiro of via je bank mogelijk. Bij gebruik van deze gegevens en dit kenmerk wordt je betaling op de juiste manier verwerkt en je inschrijving bevestigd. Lukt het niet om op de betaalpagina te komen? Wellicht kan een familielid of buur je helpen met het inschrijven op de website. Neem anders contact met ons op.

  • Aanmelden lukt niet?

    Als je probeert aan te melden is het belangrijk dat je alle cookies en plug-ins accepteert. In sommige browsers worden onderdelen van webpagina’s uit voorzorg niet getoond. Onder Instellingen, Privacy en Beveiliging vindt u de cookie-instellingen van Chrome (drie verticale puntjes rechts in de hoek). Door de cookies in te schakelen kan je de aanmeldpagina goed zien. Vervolgens ververs je deze pagina en dan zou alles moeten werken.

     

    Neem contact met ons op, als het nog steeds niet lukt.

  • Aangemeld, maar geen bevestiging ontvangen?

    Kijk even in je “spam”, reclame of ongewenste e-mail. Het kan zijn dat de bevestiging daarin is gezet. De email is afkomstig van: info@uitonsdak.nl.

  • Ik ben op een wachtlijst geplaatst, wat nu?

    Je hebt je aangemeld, maar bent op een wachtlijst geplaatst. Helaas! Dat betekent dat er geen vrije panelen meer zijn. Zodra er weer zonnepanelen vrij komen krijg je van ons bericht.

  • Kunnen andere huurders zich nog aanmelden?

    Er worden weer nieuwe zonnepanelen gelegd op daken. Huurders van Thuisvester en Woonkwartier met de postcode 4273, 4671, 4703, 4704, 4705, 4711, 4714, 4715, 4721, 4722, 4731, 4735, 4741, 4744, 4751, 4754, 4756, 4758, 4761, 4791, 4793, 4874, 4877, 4878, 4879, 4881, 4882, 4885, 4891, 4901, 4902, 4903, 4904, 4905, 4906, 4907, 4908, 4909, 4931, 4941, 4942, 4944 kunnen zich nu aanmelden.

Algemene vragen

  • Is er een app voor leden die onder de nieuwe regeling vallen?

    De app is alleen voor de leden die vallen onder de oude regeling (PCR-regeling, van vóór 16 september 2024), deze is (nog) niet van toepassing op de leden van de nieuwe regeling (leden die lid zijn geworden ná 16 september 2024). Wellicht zal dit in de toekomst wel zo zijn. Daar word je dan uiteraard over geïnformeerd.

  • Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, waar zit het addertje?

    Zo mooi is het echt! De overheid vond het niet eerlijk dat vooral huiseigenaren profiteerden van zonnepanelen. Daarom is deze oplossing bedacht. Energiecoöperaties krijgen subsidie als ze zonnepanelen op huurwoningen plaatsen. Als huurders lid worden profiteren ze mee van de voordelen.

  • Waarom heb ik geen brief ontvangen?

    Bewoners van bijvoorbeeld eengezinswoningen kunnen zelf zonnepanelen (laten) plaatsen. Bewoners van flatgebouwen hebben deze mogelijkheid niet. Daarom krijgen eerst flatbewoners de mogelijkheid om lid te worden en zo ook mee te doen aan de opwek van schone energie. Voorwaarde is wel dat zij in de buurt van de zonnepanelen wonen. Het kan zijn dat je daarom geen brief hebt ontvangen.

  • Welke regeling is van toepassing?

    Wanneer je lid bent geworden vóór 16 september 2024 val je onder de zogenoemde Postcoderoos (PCR) – regeling.  Ben je ná 16 september 2024 lid geworden dan val je onder de SCE-regeling.

  • Hoeveel panelen worden er gelegd?

    Als het project gereed is, hebben we in totaal 4135 zonnepanelen gelegd verdeeld over 23 daken. Elk paneel heeft een vermogen van 455 Wp. Met z’n allen onze panelen jaarlijks dan zo’n 1 miljoen kWh op, ongeveer gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 400 huishoudens. Dit is een besparing van zo’n 500 ton CO2.

  • Hoe kan ik deelnemen aan zonnecoöperatie Uitonsdak?

    Je kan deelnemen door je in te schrijven op de pagina: aanmelden.

  • Verandert er iets in mijn woning of meterkast?

    Nee, er verandert niets aan je huisaansluiting en we hoeven ook je woning niet in.

  • Waarom blijken sommige daken nu niet geschikt te zijn? Hadden we dat niet eerder kunnen weten?

    Alle daken volledig van tevoren onderzoeken is duur en duurt erg lang. Ook zijn er in de tussentijd regels strenger geworden. Daarom zijn er daken waar eerst wel zonnepanelen op mochten en waar nu minder, of zelfs geen zonnepanelen geplaatst mogen worden. Dit kan bijvoorbeeld liggen aan de dakbedekking, de isolatie, de waterafvoer, andere constructie van het gebouw in het echt vergeleken met tekeningen, brandscheidingen en obstakels op het dak zoals lichtkoepels waar verder vandaan geplaatst moet worden. In het belang van de veiligheid vallen daken dan toch nog af. En helaas gaat dit dan ten koste opwek, maar woonveiligheid gaat voor alles.

  • Waarom plaatst Uitonsdak geen extra zonnepanelen?

    Het kan zijn dat Woonkwartier of Thuisvester nieuwe of andere daken aanwijst waarop zonnepanelen gelegd kunnen worden. Hier is zorgvuldig onderzoek voor nodig en dit kost helaas veel tijd.

De voordelen

  • Op ons dak komen geen panelen, hoe krijg ik dan toch voordeel?

    Dankzij de regeling verlaagd tarief, hoeft je zelf geen panelen op het dak te hebben om voordeel te krijgen uit onze zonnestroom. Om gebruik te kunnen maken van de regeling moet je wél in de buurt van de locatie wonen waar onze zonnepanelen liggen. We verdelen het voordeel afkomstig uit de zonnestroom van de verschillende daken onder onze leden. Zo krijg je tóch voordeel, terwijl je zelf geen panelen op het dak hebt.

  • Vanaf wanneer krijg ik voordeel?

    Uw voordeel ontvang je één keer per jaar via uitkering. Via onze nieuwspagina houden we je op de hoogte over de voortgang.

Energieleverancier

  • Is Uitonsdak een energieleverancier?

    Nee, je kan bij ons geen energie afnemen. We zijn geen energieleverancier. Uitonsdak is een vereniging met zonnepanelen waar je lid van kan worden. Als je lid bent, heb je recht op een korting op de energiebelasting. Die korting krijg je terug van je energieleverancier.

Het lidmaatschap

  • Ik wil meedoen, maar mijn postcode staat er niet tussen?

    Je postcode valt op dit moment niet binnen de geselecteerde postcodegebieden.

    De leden van de coöperatie moeten wonen of gevestigd zijn binnen een bepaald postcodegebied, de zogenaamde postcoderoos. De postcode waarin jouw installatie zich bevindt en de aangrenzende postcodes behoren tot deze postcoderoos.

  • Is er een app voor leden die onder de nieuwe regeling vallen?

    De app is alleen voor de leden die vallen onder de oude regeling (PCR-regeling, van vóór 16 september 2024), deze is (nog) niet van toepassing op de leden van de nieuwe regeling (leden die lid zijn geworden ná 16 september 2024). Wellicht zal dit in de toekomst wel zo zijn. Daar word je dan uiteraard over geïnformeerd.

  • Welke postcodes doen mee?

    De deelnemende postcodes zijn:

    4273, 4671, 4703, 4704, 4705, 4711, 4714, 4715, 4721, 4722, 4731, 4735, 4741, 4744, 4751, 4754, 4756, 4758, 4761, 4791, 4793, 4874, 4877, 4878, 4879, 4881, 4882, 4885, 4891, 4901, 4902, 4903, 4904, 4905, 4906, 4907, 4908, 4909, 4931, 4941, 4942, 4944

  • Wie betaalt voor het onderhoud van de zonnepanelen?

    De installatie, de garanties en alle bijkomende kosten voor het onderhoud van de zonnepanelen worden betaald uit de opbrengst van de zonnepanelen. Als lid betaalt je éénmalig €1,00. Er worden verder GEEN extra kosten in rekening gebracht omdat je deelnemer (lid) bent.

  • Aangemeld, maar geen bevestiging ontvangen?

    Kijk even in je “spam”, reclame of ongewenste e-mail. Het kan zijn dat de bevestiging daarin is gezet. De email is afkomstig van: info@uitonsdak.nl.

  • Wat gebeurt er met mijn lidmaatschap als ik verhuis?

    Verhuis je binnen hetzelfde gebouw, dan blijf je gewoon lid. Verhuis je naar een andere flat in dezelfde 4 cijferige postcode en behoud je dezelfde verhuurder, dan blijf je ook gewoon lid. Ga je daarbuiten wonen, dan ben je geen lid meer. Geef in ieder geval je verhuizing aan ons door.

  • Waar kan ik een ledenovereenkomst vinden?

    Een blanco ledenovereenkomst kunt u vinden bij de “over ons”-pagina.

  • Ik heb mijn lidmaatschap betaald. Hoe gaat het nu verder?

    Je ontvangt een email met als onderwerp: je inschrijving voor Uitonsdak II. Na je inschrijving ontvangt je binnen twee weken van ons een ledenovereenkomst op je naam voor je eigen administratie.

  • Ik ben op een wachtlijst geplaatst, wat nu?

    Je hebt je aangemeld, maar bent op een wachtlijst geplaatst. Helaas! Dat betekent dat er geen vrije panelen meer zijn. Zodra er weer zonnepanelen vrij komen krijg je van ons bericht.

  • Kunnen andere huurders zich nog aanmelden?

    Er worden weer nieuwe zonnepanelen gelegd op daken. Huurders van Thuisvester en Woonkwartier met de postcode 4273, 4671, 4703, 4704, 4705, 4711, 4714, 4715, 4721, 4722, 4731, 4735, 4741, 4744, 4751, 4754, 4756, 4758, 4761, 4791, 4793, 4874, 4877, 4878, 4879, 4881, 4882, 4885, 4891, 4901, 4902, 4903, 4904, 4905, 4906, 4907, 4908, 4909, 4931, 4941, 4942, 4944 kunnen zich nu aanmelden.

  • Ik heb geen energierekening, kan ik meedoen?

    Het kan zijn dat je je elektriciteit, gas en/of warmte betaalt via de servicekosten als totaalpakket. In dat geval heb je geen eigen aansluiting en ook geen eigen energierekening. Jammer genoeg kan je dan niet meedoen.

  • Kan ik me afmelden als lid van Uitonsdak?

    Ja, je kan je afmelden als lid van Uitonsdak. Let op: je ontvangt dan ook geen voordeel meer. Opzeggen kan per mail. Vermeld daarbij je naam, adres en emailadres. Je kan een mail sturen naar info@uitonsdak.nl.

Voor leden van vóór 16 september 2024

  • Hoe verwerkt de energieleverancier je voordeel?

    Als lid van Uitonsdak vóór 16 september 2024 betaal je minder energiebelasting. Dit voordeel verwerkt je energieleverancier in je jaarnota. Let op: niet alle energieleveranciers werken hier aan mee.

    Ben je al lid, maar heb je inmiddels een andere energieleverancier? Geef dit aan ons door.

  • Wie zijn de deelnemende energieleveranciers?

    All in Power, ANWB Energie, Budget Thuis, Budget Energie, Coolblue Energie, Eneco, Energie VanOns, EnergyZero, Energiedirect, ENGIE, Essent, Greenchoice, Groene Stroom Lokaal, Mijndomein Energie, NLE, om | nieuwe energie, OXXIO, Pure Energie, vandebron, Vattenfall en yebbo.nl

  • Waarom heb ik geen brief ontvangen?

    Bewoners van bijvoorbeeld eengezinswoningen kunnen zelf zonnepanelen (laten) plaatsen. Bewoners van flatgebouwen hebben deze mogelijkheid niet. Daarom krijgen eerst flatbewoners de mogelijkheid om lid te worden en zo ook mee te doen aan de opwek van schone energie. Voorwaarde is wel dat zij in de buurt van de zonnepanelen wonen. Het kan zijn dat je daarom geen brief hebt ontvangen.

  • Welke regeling is van toepassing?

    Wanneer je lid bent geworden vóór 16 september 2024 val je onder de zogenoemde Postcoderoos (PCR) – regeling.  Ben je ná 16 september 2024 lid geworden dan val je onder de SCE-regeling.

  • Hoe werkt de app?

    Zodra de zonnepanelen installatie bij je in de buurt is aangesloten, krijg je een uitnodiging om gebruik te maken van de gratis app van Voorstroom. In deze app kan je zien hoeveel “jouw” zonnepanelen opwekken en wat het voordeel is. Als je lid bent van Uitonsdak, dan krijg je een inlogcode om gebruik te maken van deze app.

  • Wat kost de app?

    De app is gratis en is te downloaden via de Appstore of Google Playstore. Een uitnodiging om hem te downloaden werd verstuurd zodra de zonnepanelen bij je in de buurt waren aangesloten en hun werk doen. Je kunt daarop direct zien wat het lidmaatschap je oplevert.

  • Hoe kan ik zien wat de zonnepanelen opgewekt hebben?

    Dit kan in de app ‘Voorstroom’.

  • Waarom is het voordeel elk jaar anders?

    Het voordeel dat je elk jaar krijgt is afhankelijk van de hoogte van de energiebelasting en hoe vaak de zon schijnt. Anders gezegd: hoeveel de zonnepanelen hebben opgewekt.

  • Hoe lang duurt mijn voordeel?

    De regeling waardoor je voordeel krijgt op je energierekening heeft een looptijd van 15 jaar. Het voornemen was om deze regeling in te laten gaan vanaf 26 maart 2022. Het moment waarop ook de opstal van de daken is ingegaan. Helaas besloot de overheid in 2021 om deze regeling stop te zetten. Om toch deel te kunnen nemen aan deze regeling moesten we deze noodgedwongen laten ingaan op 1 april 2021. Het voordeel hiervan loopt tot 1 april 2036.

    Het is goed om te weten dat de Zonnecoöperatie Uitonsdak de daken van de woningcorporaties dus langer in bruikleen heeft: tot 26 maart 2037. Is er in het jaar 2037 voldoende inkomsten van de stroomverkoop, dan kan dit ook ten goede komen aan de leden. In dat geval heb je ruim 14,5 jaar voordeel. Je ontvangt het voordeel ook als je verhuist naar een andere woning van Thuisvester of van Woonkwartier. Voorwaarde is dat de nieuwe woning binnen hetzelfde postcode gebied ligt.

  • Hoe ontvang ik de korting?

    Als u lid bent geworden vóór 16 september 2024 dan wordt de korting op de energiebelasting 1 keer per jaar verrekend door je energieleverancier. Meestal gebeurt dit bij het opmaken van de jaarnota. Het kan zijn dat je het (credit) bedrag van de korting krijgt teruggestort op je bankrekening. Soms verrekent de energieleverancier de korting met het volgende termijnbedrag. De manier van teruggave is afhankelijk van welke energieleverancier je hebt.

    Ben je ná 16 september 2024 lid geworden dan krijg je een jaarlijkse uitkering op je IBAN gestort.